מכונות התפירה נצ’י

ההיסטוריה של חברת מכונות התפירה נצ’י

מכונת תפירה נצ’י

ישנם יצרנים רבים המציעים מכונות תפירה ביתיות; חלקם יצרנים חדשים יחסית אשר פעילים בתחום כמה עשרות שנים, אך ישנם גם יצרנים ותיקים אשר עוסקים במכונות תפירה כבר למעלה ממאה שנים, והסיפור שלהם הוא במידה רבה ההיסטוריה של מכונות התפירה. אחת היצרניות הוותיקות אשר יש לה חלק חשוב בהיסטוריה של מכונות התפירה היא יצרנית מכונות התפירה נצ’י. וזהו הזמן לשמוע את ההיסטוריה של חברת נצ’י, חברה אשר השפיעה מאוד על הטכנולוגיות של מכונות התפירה.

חברת נצ’י מגיעה אלינו מאיטליה, מדינה עם מסורת עתיקה של עבודות חייטות איכותיות ומודעות לאופנה. עד היום איטליה נחשבת למובילה אפנתית. אין זה מפתיע שדווקא שם באיטליה צמחה אחת מהיצרניות המוכרות בתחום מכונות התפירה, חברה אשר מיומה הראשון שמה לעצמה למטרה לייצר מכונות תפירה עמידות לאורך זמן; מכונות תפירה אשר יתנו מענה לצרכים של הצרכנים הביתיים ומעצבי האפנה האיטלקיים ויאפשרו גם ביצוע של פעולות רקמה וקילטינג.

הסיפור של מכונת התפירה מתחיל עם אמבורגיו נצ’י, תעשיין איטלקי, נצר למשפחה חשובה בתעשיית הברזל האיטלקית. בשנת 1880 אמבבורגיו נצ’י רכש מפעל ליציקות ברזל אשר העסיק 170 עובדים ועסק בהכנת יציקות ברזל לתעשייה, אך שום נגיעה למכונות תפירה.

תחילת הדרך

בשנת 1919 המפעל עבר לידיו של ויטוריו נציבנו של אמבורגיוהימים היו הימים שלאחר מלחמת העולם הראשונהנצי חזר מהמלחמה ומצא את עצמו במציאות חדשההייתה זו תקופה של הרבה שינוייםהתפתחויות תעשייתיותעלייה בתחרות העסקית ועולם אשר משתנה בקצב מהיר.

באותם הימים כבר היו קיימות מכונות תפירה ואשתו של ויטוריו חשקה במכונת תפירהיש להבין כי באותה התקופה מכונת תפירה נחשבה למותרות שרק העשירים יכלו להרשות לעצמםויטוריו הבטיח לאשתו שבקרוב תהיה לה מכונת תפירה משלהויטוריו אכן רכש מכונות תפירהאך התכניות שלו היו שונות לגמריויטוריו חשב לעצמו שאם כבר יש לו מפעלמדוע שלא יתחיל לייצר מכונות תפירה.

מחיקוי לגאווה איטלקית

מכונת התפירה של נצ’י זכתה למכירות רבות והייתה לסיפור הצלחה. אך בסופו של דבר היא הייתה לא יותר מאשר העתק של מכונת תפירה אמריקאית. ויטוריו היה מודע לכך והדבר לא נתן לו מנוח. מבחינתו, לאחר שהוכיח את יכולתו בייצור מכונת תפירה מוצלחת, הוא פיתוח מכונת תפירה איטלקית אותנטית. ויטוריו לא בזבז זמן ובשנת 1924 כבר הציג את מכונת התפירה המקורית של נצ’י פרי עיצובו – Necchi BD.

מכונת התפירה הייתה פשוטה למדי, היא אפשרה לבצע תפר קונבנציונלי ישר ולא יותר מכך. אך במושגים של אותה התקופה זו הייתה השיא הטכנולוגיה ובהחלט דבר להתגאות בו. עכשיו כאשר לנצ’י הייתה מכונת תפירה מקורית הוא פתח במסע פרסום והחלה מלחמת סחר מול חברת זינגר האמריקאית, לפחות במגרש הביתי שלו – אירופה.

מכונת התפירה Necchi BD הייתה הצלחה, אך נצ’י לא קפא על שמריו. הוא המשיך לפתח ולשכלל את מכונת התפירה והוציא דגם שני בשנת 1927, ודגם שלישי בשנת 1930. בכל דגם הוכנסו שיפורים ויכולות חדשות אשר העניקו ערך רב יותר למכונת התפירה.

התחרות מול חברת זינגר הייתה קשה, בעיקר בהיבט השיווקי, כך שאסטרטגיית התחרות של נצ’י התמקדה בשיפור היכולות של מכונת התפירה. וכך הופיעו דגמים חדשים אשר אפשרו תפירת זיגזג ועיצוב חיצוני מוקפד, לפי מיטב המסורת האיטלקית. בשלב זה נראה ששום דבר כבר לא יכול לעצור את נצ’י והוא חלם על כניסה לשוק העולמי, אשר באותה התקופה היה בעיקר כניסה לשוק האמריקאי.

מכונת תפירה necchi BD

הפריצה לשוק העולמי

התחרות העיקרית של נצ’י הייתה חברת זינגר. יצרנית מכונות התפירה זינגר ישבה בארצות הברית, שם היה לה יתרון מקומי. את דריסת הרגל שלה באירופה זינגר השיגה באמצעות סוחר גרמני. זה אמנם הגביל אותם מלהתרחב באירופה, אך בכל זאת העניק להם נוכחות ואת היכולת לשווק ביבשת. 

חברת נצ’י הבינה שזה לא יהיה קל לפרוץ את גבולות אירופה ללא עזרה, ולכן חיפשה אחר שותף. בצעד מפתיע נצ’י חברה ליצרן אירופי אחר Elna והפתיעה את השוק. במקום לראות בה עוד מתחרה, היא העריכה את יכולותיוההטכנולוגיות ובנתה איתה שותפות המועילה לשני הצדדים. 

שני היצרנים שיתפו את סודותיהם המקצועיים לצורך פיתוח מכונות תפירה טובות יותר. זה היה מהלך מוצלח ועד שנת 1946 חברת נצ’י הגיעה להיקף ייצור של 1000 מכונות תפירה ביום, והעסיקה כ 4500 עובדים. בשנת 1948 חברת נצ’י כבר הייתה מוכנה לחדור לשוק האמריקאי. הקהל האמריקאי נתן את אמונו במוצריה של נצ’י והדבר פגע בזינגר במגרש הביתי שלה. במקביל זינגר נתקלה בקשיים מימוניים באירופה ובעקבות כך פעילותה באירופה פחתה באופן משמעותי. 

חברת נצ’י המשיכה לשפר את מוצריה ולזכות בהצלחה גדולה, גם באירופה וגם בארצות הברית. היא זכתה בפרסים בזכות העיצובים המיוחדים, ומכונת התפירה שלה זכתה להיכנס לתצוגה הקבועה של מוזאון המטרופולין בניו יורק לאומנות מודרנית.
חברת נצ’י הפכה את מכונות התפירה לאומנות. במהלך השנים חברת נצ’י הרבתה להשתמש בנשים מפורסמות לצורך מיתוג המוצר, בין הידועות שביניהן הייתה השחקנית סופיה לורן. לכל אורך השנים החברה המשיכה להשתכלל וליישם טכנולוגיות חדשות. החברה פעילה עד היום ולאחרונה (2018) היא החליטה על צעד התרחבות לעבר השוק האסייתי.

כתיבת תגובה